Adapun, prinsip asas dan susur galur pembikinan komik itu, tidak
wujud sebarang ketetapan yang diharuskan terhadap pelukisnya, oleh itu.... Fuh!
Ayat seperti hendak menulis tesis.
Baik, baik!
Saya mulakan dengan ucapan terima
kasih kepada Nazry yang menjemput saya berleter di sini. Sekiranya dia tidak
menjemput, tiadalah saya menulis. Jadi, kemana tumpahnya kuah jika tidak di atas
keyboard saya ini? (Kurang asam! Siapa tumpahkan kuah kari ke atas keyboard aku?).
Pertama sekali, tajuk perbincangan satu hala
kali ini adalah, Teknologi Dalam
Pembikinan Komik. Malangnya, Nazry tidak memberitahu, apakah jenis teknologi
yang perlu dibincangkan? Adakah teknologi alatan melukis? Ataupun teknologi IT?
Ataupun mungkin, teknologi lukisan digital? Apakah? Jadi, saya akan rangkumkan
semua sekali!
Komik dan Teknologi
Kita manusia. Ya, tentunya bukan burung tiung.
Jadi, disebabkan kita semua manusia yang serba-serbi mahukan yang terbaik, kita
sering mengejar sesuatu yang terbaru. Contoh mudah, telefon bimbit yang kita
miliki, tablet seperti iPad, Samsung, Blackberry, serta tidak lupa, jem blueberry yang manis.
Tidak dapat dibayangkan sekiranya manusia
normal yang bekerja dan bergaji, tiada telefon bimbit, menaiki kereta lembu, dan
tidak menggunakan pensil mekanikal. Kesimpulan mudah, kita tidak menolak
teknologi. Apa jua teknologi. Apa jua. Okey? Faham? Mahu kena? Bagus! Jika ada
yang tidak bersetuju, sila tampar diri sendiri kuat-kuat.
Bagaimana pula teknologi dalam pembikinan
komik? This is simple (Lihat, saya sudah
speaking London, jangan main-main!)
Ertinya sama sahaja. Kita, penulis dan pelukis,
sentiasa mengejar perkara yang baru. Mengapa? Sebab mahu tulis cerita yang
bagus, mahu lukis dengan lebih cantik dan cepat... (Hah!
Banyaklah!)
Komik dan teknologi. Ada transisi di situ. Ada kisah dahulu dan sekarang. Mari!
Beliau gemar melukis dengan stroke ringkas dan comel |
Teknologi Dahulu
Pada satu masa dahulu, Saiful Bahari dari
Johor Bahru (bukan nama sebenar) bercita-cita mahu menjadi pelukis komik.
Tetapi, Saiful langsung tidak tahu caranya. Dia hanya tahu melukis komik.
Jadi,
dia membeli majalah komik bagi mendapatkan nombor telefon dan alamat penerbit. Dia
ke pondok telefon dan mendail nombor yang didapatinya. Selepas mencuba
berkali-kali, barulah dia dapat bercakap dengan editor. Waktu itu, perkataan ‘editor’
pun tidak pernah dia dengar. Kemudian, editor meminta dia menghantar contoh
karya dan lukisan. Dia, dengan riangnya, pulang ke rumah.
Kemudian, Saiful menulis surat dengan pen
biru, dan dilampirkan lukisan komiknya. Lukisan itu menggunakan pensil sahaja. Pen
lukisan agak mahal. Komik itu juga dilukis di atas kertas bersaiz A4 yang murah,
ada sedikit kekotoran dan renyuk semasa proses menyiapkan komik. Namun, Saiful
Bahari tetap berani. Seminggu selepas itu, komiknya siap.
Dia menampal setem 50 sen di atas sampul surat bersaiz A4, dan dia poskan surat itu dengan penuh harapan. Dia kemudiannya
pulang ke rumah dan menunggu selama lima hari, sebelum dia menghubungi semula
penerbit. Editor berpuas hati kepada karya Saiful, dan meminta Saiful datang ke
Kuala Lumpur.
Saiful Bahari mengambil masa dan mengumpul sedikit wang demi
pergi ke Kuala Lumpur. Di Kuala Lumur, dia bertemu editor, dan mereka berbincang berkenaan hala
tuju syarikat dan komik yang bakal diterbitkan. Kemudian, Saiful pulang ke rumah
dan memulakan projek komik.
Itu dahulu. Sebelum ada teknologi baru. Kita lihat
sekarang pula.
Penggunaan screentone dititikberatkan dalam penghasilan komik secara digital |
Teknologi Kini
Saiful Baharu (juga bukan nama sebenar) bercita-cita mahu menjadi pelukis komik. Dia tidak tahu langsung caranya.
Dengan telefon pintar Samsung miliknya, dia menaip kata kunci di laman Google;
‘komik malaysia’. Lalu, muncul beberapa nama penerbit komik di Malaysia. Malah,
beberapa page Facebook penerbit komik
terpapar pada skrin telefonnya. Dia terus like
page itu dan menulis di wall page
itu berkenaan hasratnya bagi menerbitkan komik. Dalam masa sejam sahaja,
beberapa komen dibalas, dan Saiful Baharu dapat memahami cara-cara menjadi
pelukis komik, dan teknik bagi membuatkan karyanya diterima oleh penerbit.
Pada
malam itu, dengan pen tablet jenama Wakom miliknya, dia melukis dengan menggunakan
perisian percuma GIMP bagi menyediakan proposal komik. Selepas dua hari, proposal
siap. Lalu, dia terus emelkan proposal kepada editor. Esoknya, editor membalas
emel itu dan bersetuju menerbitkan komiknya, sekiranya Saiful Baharu sudi
mengikuti garis panduan yang ditetapkan oleh syarikat.
Saiful Baharu bersetuju.
Projeknya mula berjalan.
Teknologi Dahulu vs. Kini
Saiful Bahari dan Saiful Baharu, mereka berdua
sudah maju setapak ke arah mencapai impian masing-masing. Perbezaan antara
mereka adalah sumber informasi dan masa yang diperlukan. Jelas sekali, Saiful
Bahari lebih sukar mencari informasi, dan mengambil masa yang lebih lama untuk berkomunikasi
dengan penerbit. Saiful Baharu pula lebih santai.
Disebabkan kita semua sezaman dengan Saiful
Baharu, sekiranya anda semua bersyukur terhadap kesenangan yang dirasai Saiful
Baharu, jelaslah anda tidak menolak teknologi. Kita semua, terutamanya penulis
dan pelukis, begitu memerlukan teknologi. Sekiranya ada yang menolak idea ini,
saya sarankan mereka duduk di dalam gua, dan bakar rusa golek.
Baik, sekarang kita sudah tahu, teknologi
memang membantu kerja kita saban hari. Tiada penafian di situ. Tetapi, masih
ada yang tidak mahu berganjak dari dunia lama. Masih ada penerbit yang suka
memberi job dengan cara tradisional,
iaitu berjumpa secara terus dan memberi job
dalam bentuk bercetak, ataupun ditulis di atas kertas. Tidak salah, malah, ada
kebaikannya. Penerbit ataupun editor dapat lebih mengenali pengkarya, dan
maklumat berkenaan job lebih mudah
diterangkan.
Tetapi, ia datang dengan kos.
Kedua-dua
pihak, editor dan pengkarya, perlu meluangkan masa sehingga separuh hari
bekerja demi pertemuan itu, dan salah seorang daripada mereka perlu membelanja
teh tarik, sekiranya mereka bertemu di kedai makan. Selalunya, editor yang
bayar.
Lakaran komik Aku Bola dalam komik antologi Aku, Kau & Bola : Separuh Masa Pertama |
Teknologi Sebagai Sumber Ilmu
Pelukis komik yang lahir pada zaman ini juga
beruntung. Mereka ada banyak sumber informasi berkenaan komik. Ribuan tutorial
melukis dapat ditonton di laman Youtube. Pelbagai tip dan teknik melukis komik,
yang mengambil masa bertahun bagi dipelopori oleh pelukis zaman 90-an, dapat dipelajari
oleh pelukis komik zaman sekarang dalam masa singkat.
Ini bukannya tipu.
Saya juga mengambil masa berbulan-bulan bagi
memikirkan cara membuat garisan focus
line dalam sesebuah panel komik dengan kemas. Apabila saya berjaya menemui
kaedahnya, saya menyangka saya sudah mencipta teknik baru. Padahal, memang itu
tekniknya, iaitu buat satu titik fokus. Faham maksud saya, apabila saya katakan
pelukis komik dahulu kurang sumber ilmu, dan pelukis sekarang begitu bertuah?
Anda semua memang budak bertuah!
Kedudukan Kaedah Manual
Ramai pelukis komik
berpengalaman masih kekal dengan kaedah tradisional atau manual, iaitu dakwat dan kertas.
Malah, ada juga pelapis muda melukis secara manual, tetapi tetap menerbitkan
komik. Entah siapa nama dia? Affin? Asfiq? Adiq? Entahlah, saya pun tidak
kenal.
Penggunaan kaedah manual tidak salah malah dihormati. Dedikasi dan kerajinan jitu amat diperlukan di situ. Hei, dahulu saya gunakan cara manual juga! Pada tahun 2007, barulah saya beralih kepada
cara digital.
Sedutan daripada sebuah komik pendek yang berjaya menaikkan nama beliau dalam Anugerah Pekomik 2011 |
Sebab Memilih Kaedah Digital
Saya memilih kaedah digital kerana saya mahu siapkan kerja dengan cepat. Saya tidak
perlu membeli alatan melukis baru setiap bulan. Saya tidak perlu imbas dan
bersihkan manuskrip. Bagi saya, lebih baik begini, yang mana akhirnya lukisan
itu akan masuk juga ke dalam komputer.
Bagi saya, nilai sebenar komik adalah apabila
pembaca memegang komik itu, membaca, menikmati keseluruhan komik itu, dan
berpuas hati. Bagaimana komik itu dihasilkan adalah hak milik peribadi dan
kepuasan individu yang melukisnya. Namun, saya tetap berasa iri hati terhadap
ketelitian hasil kerja manual.
Maklum Balas Pembaca
Pembaca komik sentiasa ada, malah semakin bertambah.
Dahulu, maklum balas terhadap sesebuah komik hanya berdasarkan jumlah pucuk
surat daripada peminat. Sekarang, lebih mudah dengan adanya Facebook dan blog.
Malah, kini, sebelum komik diterbitkan lagi, pelbagai komen sudah boleh
diterima, itu pun sekiranya pengkarya membuat page Facebook ataupun blog. Tetapi, saya
tidak rajin. Maafkan saya.
Kesimpulan
Dengan teknologi dan
kepelbagaian hiburan pada masa kini, komik tetap relevan. Cuma, kita perlu tahu
cara mengaplikasi semua kemudahan yang ada. Sama ada semasa mencari idea, ketika
membuat komik, ataupun selepas komik dicetak, kita sentiasa berpeluang memanfaatkan
teknologi. Tiada gunanya duduk terperuk di bawah tempurung dan skeptikal kepada
teknologi.
Dari tempat saya berdiri, teknologi sekadar alat.
Kreativiti yang penting. Jangan salahkan Mike Zuckerberg sekiranya kerja anda tidak
siap.
Terima kasih kerana sudi membaca. Selamat
bekerja!
Berkenaan Penulis
Froggypapa adalah pelukis komik profesional yang menggunakan kaedah digital sepenuhnya. Beliau pernah terlibat dalam pembikinan siri komik Anak-anak Sidek. Kini, beliau sedang giat menghasilkan siri novel grafik berjudul Super Safee terbitan PTS Pop Sdn. Bhd. Pada tahun 2011, beliau dinobatkan sebagai Pekomik Terbaik dalam Anugerah Pekomik. Alamat blog beliau adalah http://froggypapa.blogspot.com/
wowwww.... sungguh memberikan inspirasi setelah membacanya! memang betul saya sangat iri hati dengan pelukis yang mampu bersabar untuk melukis secara manual.
ReplyDeletewahh. sonok nye... entry ni sangat berguna :P
ReplyDeletesuperbbbbbbbbbbbbbb
ReplyDeletejap.. bukan ben ke yg lukis komik safee ni????
ReplyDeleteAda dua pelukis froggy dan ben wong
ReplyDelete