Monday, August 20, 2012

Perkongsian Ilmu

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Selamat hari raya aidilfitri dan salam lebaran! Maaf diucapkan sekiranya ada terkasar bahasa dan tersalah bicara. Sempena bulan baik dan hari baik ini, marilah kita bermaaf-maafan. (^_^)

Sudah agak lama saya menyepi, bukan? Tidak lagi berkongsi cerita berkenaan komik sama ada di sini mahupun di Facebook.

Atas sebab-sebab tertentu, saya sengaja mengekang diri daripada berbuat begitu. Saya tidak lagi mahu dilabel sebagai seseorang yang menunjuk-nunjuk pandai. Sudah muak diri ini dituduh sombong, bongkak, angkuh dan semua jenis perkataan seerti. Tindakan ini diharap dapat menjadikan saya seseorang yang lebih baik.

Akan tetapi, itu tidak bermaksud saya tidak lagi mahu berkongsi ilmu berkenaan komik. Tidak, tidak. Saya bukanlah kedekut ilmu. Cuma, saya hanya akan berkongsi ilmu kepada mereka yang benar-benar serius dan mahu berjaya dalam bidang komik. Yang melukis komik secara suka-suka dan menganggap komik tidak lebih dari hobi, tidak termasuk dalam senarai. Hehe!

Sekiranya berminat untuk belajar ilmu komik, ada beberapa saluran boleh digunakan:

1. Personal Coaching
Bagi mereka yang mahu menuntut ilmu komik secara persendirian daripada saya (Nazry), hubungi saya menerusi emel (nazrysalam@hotmail.com) ataupun FB. Tempatnya di sekitar Kajang. Masa ditentukan oleh anda sendiri. Bayaran pula berdasarkan jam. Dalam sesi ini, saya akan ceritakan semua teknik, tip dan rahsia berkenaan penerbitan komik.

2. Kelas Melukis Komik
Ini pula kursus padat yang diadakan dalam masa satu hari. Bayarannya RM70-RM90. Bilangan maksimum peserta adalah 10 orang. Insya-Allah, rancangan saya adalah mengadakan kelas ini setiap 2-3 bulan. Bergantung kepada keadaan.

3. E-book
Dalam masa terdekat, saya akan menjual e-book berkenaan menulis, melukis dan menerbitkan komik. Sangat berguna kepada pelukis yang baru berjinak-jinak dalam bidang komik. Harga satu buku mungkin RM15-20.

Akhir kata....

Silap besar sekiranya anda menyangka cara menerbitkan komik hanya dengan membuat proposal dan menghantarnya kepada penerbit. Tidak semudah itu. Namun, dengan sedikit ilmu, insya-Allah perkara akan menjadi lebih mudah dan jelas.

Satu lagi, semata-mata membaca (ataupun kononnya mengkaji) komik tidak akan membuatkan anda jadi pakar dalam melukis komik. Walaupun anda tonton larian Usain Bolt sejuta kali pun, tidak mungkin anda mampu berlari sepantas dia. Setuju? :)

Alang-alang melukis komik, biar sampai terbit!

Sekian sahaja.

Wassalam.

3 comments:

  1. How about ideas? would you reconsider an idea for you to make a new story?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Errr. Maaf, kurang faham. Mohon bercakap dalam bahasa Melayu sekiranya boleh. Terima kasih. :)

      Delete
    2. betulkah En. Nazry kurang faham? hehe. ^___________^

      Delete